Wat is marketing automation nu eigenlijk?

Je hoort het steeds vaker voorbijkomen, marketing automation. Wat is het nu precies en waar is het allemaal goed voor? In dit artikel staat marketing automation en haar voordelen centraal. Na het lezen van dit artikel weet je alle ins en outs zodat jij kunt beslissen of marketing automation ook van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw organisatie.  

Wat is het nu precies? 

Je hebt een website, maar hier wil je natuurlijk meer klanten uit halen. Tegenwoordig kun je dit realiseren door het toepassen van marketing automation. Tijdens elk marketing traject komen vaak automatische activiteiten aan de orde zoals chatgesprekken, e-mailmarketing en andere advertenties. Dit is natuurlijk erg goed, maar hier gaat veel tijd in zitten. Om deze reden kun je marketing automation inzetten om tijd te winnen en dat is erg fijn. Daarnaast zal het de kwaliteit van jouw dienstverlening verhogen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op met een specialist op het gebied van marketing automation. Hierdoor weet je zeker wat de mogelijkheden zijn. 

Aan welke onderdelen kun je denken bij marketing automation 

Als je te maken hebt met inbound marketing en marketing automation, dan kun je ieder geval denken aan de volgende onderdelen die leiden tot verhoging van je sales: 

–       Denk aan de juiste marketing middelen. Heb jij een website die goed is, dan is dat mooi, maar zonder het inzetten van de juiste marketingkanalen zul jij geen sales krijgen. Om deze reden is het goed om marketing kanalen in te zetten in jouw marketing automation strategie. 

–       CRM Systeem koppelen is ook een groot voordeel. Je wilt natuurlijk wel vastleggen hoe een klant daadwerkelijk een klant wordt en in welke fase ze besluiten om toch niet met jou in zee te gaan. Hiervoor kun je het beste het CRM systeem van HubSpot gebruiken. HubSpot is namelijk de nummer een automatiseringssysteem als het om de marketing in combinatie met CRM gaat.  

–       Workflows creëren is ook een belangrijk onderdeel. Je herkent het wel, je krijgt een mailtje binnen en moet deze vervolgens weer archiveren. Bepaalde handelingen zijn makkelijk te automatiseren middels marketing automation.