Een startup heeft vaak zeer innovatieve ideeën en grootse plannen, maar in de praktijk blijkt dat 67% van de startups na tien jaar niet meer actief is. Hoe kun jij ervoor zorgen dat je een unicorn wordt, zoals Booking.com en Airbnb? Door al vroeg te starten met een sterke strategie. In deze blog behandelen we veelgemaakte fouten van startups en waardevolle oplossingen.
Te laat lanceren
Het succes van een startup wordt bepaald door de gebruiker. Wordt er gebruik gemaakt van je dienst of product en is de massa groot genoeg? Veel startups voelen de druk van een goed product creëren en blijven daardoor onnodig lang hangen in de creatiefase. Bouwen, bouwen en bouwen totdat er een volledig “af” product opgeleverd kan worden aan de klant. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat het product niet voldoet aan de verwachtingen van de klant en flopt.
Het is daarom extreem belangrijk om als startup te werken met een minimum viable product (MVP). De meest minimale, werkbare versie van je product. Breng deze versie op de markt, laat het testen door je klanten en verwerk de feedback. De klant is en blijft koning. Laat daarom de klant de features bepalen waar zij behoefte aan hebben.
Door te werken met een MVP kun je snel bijschaven en aanpassen waardoor je altijd voldoet aan de wens van de klant. Hoe minder er gebouwd is, hoe gemakkelijker het is om dit om te bouwen naar de wens van de klant.
Geen achterban
Start jij een startup in een sterk ontwikkelde markt met populaire aanbieders? Dan is het belangrijk om al vroeg in de ontwikkeling na te denken over een duidelijke leadgeneratie strategie. Hoe zorg je ervoor dat de merktrouwe consument jou gaat overwegen?
Hiervoor kun je de growth hacking strategie inzetten. Growth hacking is een kostenbesparende strategie om snel veel klanten te werven voor jouw startup. Bij een goede growth hack strategie werken alle facetten van jouw bedrijf samen om de meest effectieve leadgeneratie strategie te creëren. Het is een combinatie van data, design, marketing en analytics die samen zorgen voor een snelle groei. In plaats van alleen op marketing te focussen als lead generator.
Geen team bouwen
Iedere startup weet dat een bedrijf veel verschillende afdelingen heeft. Van marketing tot ontwikkeling tot boekhouding. Ieder van deze afdelingen vraagt om een eigen expertise. Toch, blijven veel startup founders lange tijd alle afdelingen bestieren. Waardoor het bedrijf niet door kan groeien tot zijn volledige potentieel.
Het is daarom belangrijk om al vroeg in de startup goede teamleden aan te trekken voor specifieke taken. Een goede accountant betaalt zichzelf snel terug. En ook een goede marketeer of growth hacker kan cruciaal zijn om snel te groeien. Als er in het begin nog geen kapitaal is om mensen in te huren, kun je ook op basis van winstdeling of aandelen de juiste mensen aantrekken.