Zoals wellicht al wist, kun je met VoIP telefoondiensten telefoneren via een internetverbinding in plaats van via een vaste lijn. Binnen VoIP zijn er een aantal oplossingen voor verschillende soorten bedrijven. Een term die je bij onderzoek naar zakelijke telefoondiensten kunt tegenkomen zijn vaste VoIP en niet-vaste VoIP. Hier leggen we het verschil uit tussen de twee en waarom we een vast nummer aanraden.
VoIP vs. traditionele telefoonsystemen
Een traditionele vaste lijn gebruikt fysieke lijnen om audio boodschappen te versturen, terwijl een VoIP lijn verbinding maakt met het internet om “spraakpakketjes” naar de ontvanger te sturen. Je kunt je mobiele telefoon zien als een voorbeeld van VoIP bellen – hij maakt waarschijnlijk verbinding via WiFi als je op een netwerk zit, maar gebruikt verder 4G om spraakoproepen te verzenden en te ontvangen.
De voordelen van VoIP zijn dat de apparatuur en het onderhoud veel goedkoper en eenvoudiger zijn. Je VoIP provider beheert de lijnen, en je hebt geen apparatuur of specialisten ter plaatse nodig. Eenmaal geïnstalleerd hoef je de telefoons alleen maar in te pluggen en je kunt bellen.
Bovendien zul je over het algemeen een betere gesprekskwaliteit ervaren en de mogelijkheid hebben om je telefoonlijnen via een mobiel toestel te bedienen. Op die manier heb je, als je ooit te maken krijgt met een internetstoring, een back-up. Met VoIP heb je je telefoons veel sneller weer aan de praat dan wanneer er een telefoonpaal omver wordt gegooid.
Waarom gebruiken mensen dan nog traditionele telefoonlijnen? Sommigen houden gewoon niet van verandering en willen hun systemen hetzelfde houden. Anderen willen ter plaatse een specialist hebben die hun systemen controleert. En nog anderen geloven dat de geluidskwaliteit beter is via vaste lijnen dan via het internet. Maar met moderne VoIP systemen zou je geen verschil in gesprekskwaliteit moeten merken.
Leestip: Ideaal voor de ZZP’er en startende ondernemers: vast nummer op je mobiel !
Soorten VoIP telefoonlijnen
Hoewel beide soorten nummers je telefoons via het internet met elkaar verbinden, vereist een vast telefoonnummer een fysiek adres, net zoals een traditionele telefoonlijn dat zou doen. Dat betekent dat je, om een vast telefoonnummer te hebben, een locatie in datzelfde land moet hebben. Voor de meeste bedrijven heeft een vast nummer zowel de voorkeur als een concurrentievoordeel. Het laat plaatselijke klanten zien dat je een authentiek bedrijf bent.
Misschien wel het belangrijkste is dat een vast nummer getraceerd kan worden. Als iemand bijvoorbeeld een alarmnummer belt, zal men kunnen nagaan waar de oproep vandaan kwam. Traceerbare nummers zijn moeilijker te achterhalen en geven een gevoel van legitimiteit.
Terwijl een vast nummer aan een adres gekoppeld is, kun je het nummer met je meenemen als je ooit van locatie moet veranderen.
Wat betekent niet-vaste VoIP?
Voor een niet-vast telefoonnummer is geen fysieke locatie nodig. Ze zijn gemakkelijker te verkrijgen met behulp van een online beldienst zoals Skype. Historisch gezien gingen niet-vaste nummers door minder beveiligingsprotocollen, en daarom waren ze de eerste keus voor fraudebedrijven. Als je ooit je mobiele telefoon hebt laten rinkelen met een robocall, is de kans groot dat het van een niet-vast VoIP nummer kwam.
Met een virtueel telefoonnummer kun je elk netnummer aan je telefoonnummer toekennen. Als een bedrijf in Eindhoven gevestigd is maar veel werk doet met klanten in Amsterdam, kunnen ze een lijn met een Amsterdam netnummer willen hebben om de indruk te wekken dat ze lokaal aanwezig zijn – ook al zijn ze er in werkelijkheid niet gevestigd. Dit geeft vaak aanleiding tot oplichtingswaarschuwingen omdat het ook een veel voorkomende tactiek voor fraude is. Oplichters zullen de eerste 6 cijfers van een nummer kopiëren naar iets dat je op je nummerweergave bekend voorkomt, zodat je eerder geneigd bent op te nemen.
Tegenwoordig zijn er systemen die gebruikers van niet-vaste nummers een veiliger keuze maken dan vroeger. Plus, in combinatie met een in-huis PBX systeem kan een niet-vast systeem een goedkopere optie zijn voor bedrijven die in meer dan één land gevestigd zijn. Maar, niet-vaste nummers zijn nog steeds betrekkelijk wegwerpbaar, en de kans is groter dat ze spamfilters activeren.
Effect op lange-afstandsgesprekken
Het grootste voordeel van niet-vaste nummers is de mogelijkheid om diensten als Google Voice en Skype te gebruiken om te bellen, waardoor de lange-afstandskosten omlaag gaan. Internationaal bellen via VoIP (voice over internet protocol) kan meer kosten dan binnenlands bellen, vanwege de bijbehorende regeltarieven. Deze lange-afstandsgesprekken zullen echter nog steeds goedkoper zijn dan wanneer ze via een vaste lijn zouden worden gevoerd.
Niet-vast bellen is nog steeds gebruikelijker voor persoonlijk gebruik, omdat je alleen een e-mail adres nodig hebt om je aan te melden. Zakelijke VoIP aanbieders die vaste nummers gebruiken zullen echter meer mogelijkheden bieden die bedrijven nodig hebben bij internationaal bellen.
Wat is beter voor een VoIP gebruiker?
Wij stellen de VoIP systemen van al onze klanten in met een vast nummer. Je krijgt dan de beste beveiliging tegen kwaadwillige aanvallen. Met de juiste functies krijg je met je vaste nummer alle functies die je nodig hebt waar een niet-vast nummer je mee kan verleiden. Toegang op afstand, IVR, auto attendant, en mobiel doorschakelen zijn maar een paar manieren om je bedrijf meer macht te geven.
Werknemers zullen van overal ter wereld met een internetverbinding kunnen werken terwijl ze oproepen naar het nummer van je thuisland aannemen. Je klanten zullen genieten van een betere gesprekskwaliteit van een gerenommeerde bron. Het is een win-win situatie.