Blog

Gezond leven voor een gezonde psychologie

Aug 23, 2015 | | Say something

Gezond leven voor een gezonde psychologie

Veel mensen willen er graag beter uitzien en besluiten daarom op hun eten te gaan letten en te gaan sporten. Dat is namelijk de beste manier om wat kilo’s te verliezen. Wat mensen daarbij over het hoofd zien is dat ze door te sporten en door beter te eten ook psychologisch veel energieker en gezonder kunnen worden. In dit artikel leggen we precies uit hoe dat kan.

gezonde psychologie

De psychologische effecten van voeding

Het effect van voeding op onze psyche heeft vooral te maken de effecten van vrije radicalen en glucose.

  1. Vrije radialen: veel voedingsstoffen hebben een negatief effect op onze psyche. Denk daarbij aan E-nummers, verzadigde vetten en andere industriële voedingsstoffen. Deze vrije radicalen kunnen tegengewerkt worden door voedingsmiddelen te eten met een hoge waarde aan micronutriënten (vitaminen, mineralen en dergelijke). Deze maken de vrije radicalen onschadelijk en geven je geest een helderheid die je direct zult merken. Een gemakkelijke manier om dit te testen is om eens een weekje alleen nog groenten, fruit, noten, kip, en vis te eten. Dan zul je zien dat je een helderheid krijgt die je nog nooit eerder ervaren hebt.

 

  1. Glucose: het effect van glucose op je psychologische welbevinden kent bijna iedereen van de ervaring van een “after dinner dip”. Deze psychologische dip krijg je vaak nadat je een maaltijd hebt gehad die erg zwaar op de maag viel en erg veel pasta, brood, rijst of snelle suikers bevatte.

 

Dit fenomeen valt te verklaren door het effect van glucose. Onze hersenen draaien op glucose en wie ineens heel veel glucose binnen krijgt, voelt zich alsof zijn hersenen gekickstart zijn. Deze plotselinge toevlucht van energie maakt even heel energiek (zo energiek dat je er weinig mee kunt) en zorgen er daarna voor dat je in een dip beland. Het is beter om de glucose meer gestructureerd in je dieet te brengen. Dat kun je doen door pasta, brood, rijst en snelle suikers te beperken.

 

De psychologische effecten van sport

 

Binnen de psychologie wordt sport tegenwoordig regelmatig ingezet om depressie te behandelen. Het blijkt namelijk dat mensen die depressief zijn enorm opknappen van sport. Het maakt daarbij niet uit of het over duursport, krachtsport of matig intensieve beweging gaat. Er zijn een aantal redenen aan te wijzen waarom dit werkt:

 

  1. De aanmaak van stoffen in de hersenen. Vooral bij hardlopen is er uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect dat dit heeft op de hersenen. Het blijkt dat hardlopers endorfinen aanmaken tijdens het hardlopen. Dit zijn dezelfde stoffen die ook in medicatie voor depressieve mensen zit, maar dan door de natuur aangemaakt.
  2. Positieve effecten op het zelfbeeld: mensen die gaan hardlopen, zien vaak onmiddellijk het effect van hun inspanningen. Waar je afgelopen week ternauwernood 1 kilometer kon lopen, kun je er nu al gemakkelijk twee lopen. Dit soort vaststellingen geven je een enorme oppepper en motiveren je om ook in het dagelijks leven inspanningen te doen om je leven prettiger te maken.

Natuurlijk is een leuk voordeel van sport en gezonde voeding dat je er beter uit gaat zien, maar vergeet ook zeker niet de positieve psychologische effecten. Een gezond lichaam is voor alle facetten van het lichaam erg belangrijk.

Afvallen zonder een dieet

Jun 17, 2015 | | Say something

Afvallen om op gewicht te komen kan lastig zijn, op streefgewicht blijven is nog vele malen lastiger. Om het gewenste gewicht te bereiken kan er voor een dieet gekozen worden. Het vervelende van een dieet is dat dit meestal van tijdelijke aard is. De keuze voor een lange termijn optie is wellicht een veel meer verstandige keuze. Afvallen zonder een dieet kan dé uitkomst bieden.

Dieet

De keuze voor een dieet wordt bijna altijd gemaakt om overtollig lichaamsvet kwijt te raken. Dit overtollige vet kan zich in de loop der jaren hebben gevormd in het gezicht, buik, borst, heupen, billen, benen enzovoorts. In de regel zorgt het dieet ervoor dat er geleidelijk op alle plekken waar het lichaam groter of breder is, vet verdwijnt. De keuze voor een bepaald dieet zal afhangen van de wijze van gebruik en het effect op korte of langere termijn. De een zal zweren bij een eiwitdieet en de ander bij het Dr. Frank dieet of misschien zelfs nog bij het Sonja Bakker dieet.

Wat bijna alle diëten gemeen hebben is dat deze meestal van tijdelijke aard zijn en hierdoor slechts een tijdelijke gewichtsafname plaatsvind. Een ander gevaar van sommige diëten is dat er veel belangrijke voedingsstoffen in het dagelijkse eetschema missen. Neem bijvoorbeeld een willekeurig eiwitdieet. Deze is ingericht op de inname van eiwitten en er komen slechts een beperkte hoeveelheid andere voedingsstoffen het lichaam binnen. Buiten dat het vrij ongezond is, is de gewichtsafname tijdelijk. De kilo’s die er zo moeilijk vanaf zijn gegaan, zitten er ook zo weer aan.

afvallen zonder dieet

Niet diëten

Niet diëten? Juist, precies het tegenovergestelde doen dan de ‘afslankcoaches’ willen beweren. Door afvallen op een efficiënte en gezonde manier aan te pakken kan het gewichtsverlies voor altijd zijn. Daarbij worden ook de juiste voedingsstoffen binnen gekregen. Een tekort van benodigde vitaminen en mineralen kan bij het volgen van het juiste voedingsschema niet voorkomen.

Meestal ligt de oplossing voor gewichtsverlies binnen handbereik. Het aanpassen van het voedingsschema kan zomaar tot flink wat gewichtsverlies leiden. Maar dan wel voor de lange termijn! Hierbij een aantal simpele niet diëten tips:

  • Eet regelmatig. Het overslaan van het ontbijt is absoluut uit den boze. De stofwisseling moet op gang komen en daar hoort op zijn minst iets kleins bij. Mocht ontbijten nog niet mogelijk zijn, begin dan met een stukje fruit. Probeer dit wel geleidelijk aan op te bouwen. Daarnaast is regelmaat erg belangrijk. Houd vaste tijden voor het eten aan, bijvoorbeeld 0800-12:00-17:00. In de tussentijd mogen er lichte en gezonde tussendoortjes worden genuttigd.
  • Gezonde tussendoortjes. Denk hierbij aan magere yoghurt met fruit, beschuit met aardbei, groente, gedroogde vruchten,yoghurt met fruit snoeptomaatjes, appel, druiven, roggebrood met 30+ kaas, knäckebröd met 30+ kaas, gekookt ei of peulvruchten.
  • Verban snacks. Het eten van ongezonde voedingsmiddelen zoals chips, taart, cake, ijs, toetjes, slagroom, snoep etc. dient tot het verleden te behoren. Wanneer er gezond word gegeten, maar daarbij toch veel te veel calorieën binnenkomen, zal er geen verschil zijn of zelfs een averechts effect optreden. In plaats van afvallen kan er zelfs extra gewicht bij komen.
  • Vermijd suiker. Zoals benoemd al in vele lekkernijen. Echter horen hier ook suikerhoudende dranken zoals cola, sinas, fanta, ice tea en vele zoete alcoholische dranken bij. Suikerhoudende dranken kunnen voor een overschot aan calorieën zorgen en op die manier is de kans op overtollig vet weer groter.
  • Beweeg elke dag. Het advies luid: beweeg minimaal 5 dagen per week 30 minuten per keer. Dit kan in de vorm van een grote wandeling, rondje fietsen, een sport beoefenen of de sportschool bezoeken. Is het alsnog lastig om er op uit te trekken, mijn advies: neem een hond. Dan komt die beweging er meerdere keren per dag vanzelf.

Afvallen tips

Met deze afvallen tips kan er op den duur zoveel gewicht verloren worden als nodig is. Het gaat niet zo snel als met een (crash)dieet, maar wanneer er altijd aan deze regels wordt gehouden zullen de kilo’s er af blijven.

Afvallen voor de zomer

Apr 17, 2015 | | Say something

Afvallen voor de zomer

Afvallen is weer nodig. Althans dat vinden velen onder ons, aangezien de zomer weer voor de deur staat. De goede voornemens zijn al een paar maanden geleden in de prullenmand verdwenen en we zijn weer naarstig op zoek naar een nieuwe manier van afvallen. We kunnen ons natuurlijk niet met overtollig vet op het strand vertonen. Om het lichaam op tijd in de juiste vorm te krijgen, is het verstandig om hier direct mee te beginnen. Er zijn talloze manieren wat kilootjes te verliezen.

Dieet

Er zijn verschillende soorten diëten om gewicht te verliezen: eiwitdieet, brooddieet, kwarkdieet, detox dieet, sportdieet, fruit dieet etc. Daarnaast zijn er diverse zeer bekende diëten zoals Dr Frank dieet, Modifast, Weight Watchers, Slimfast etc. Elk dieet heeft zijn voor- en nadelen en het is voor iedereen zelf het beste te bepalen welk dieet het beste bij iemand past. Bij een dieet is het wel belangrijk om te kijken of u het probleem echt aanpakt. Door niet de juiste voeding en juiste hoeveelheden te eten, bent u wellicht aan het overgewicht gekomen. Wanneer er uitsluitend een tijdelijke oplossing wordt geboden zal het gewicht voor gebruik van het desbetreffende dieet er zo weer aan zitten (jojo effect).

Gezonder eten

Dit klinkt heel simpel, alleen in de praktijk blijkt dat veel mensen moeite hiermee hebben. “2 ons groente en 2 stuks fruit” is een kreet die het voedingscentrum al jaren roept. Het betekent dat de juiste voedingsstoffen binnen komen die het lichaam nodig heeft. Daarnaast zal ook het honger gevoel minder zijn. U grijpt dus minder snel naar ongezonde snacks.

Afvallen voor de zomer

Minder eten

Dit kan op verschillende manieren worden opgevat. Namelijk de ongezonde maaltijden en tussendoortjes laten staan. Tevens geldt dit voor de hoeveelheden van een maaltijd. Probeer de maaltijden over een dag te verdelen. Wanneer de hoeveelheden kleiner zijn, wordt de maaltijd sneller en makkelijker verteerd door het lichaam. Het kauwen van het eten dient goed te gebeuren. Hoe kleiner het eten, des te makkelijker het verteerd wordt.

Meer beweging

Wanneer er meer calorieën verbrand worden dan er worden gegeten, valt u af. Aangezien we meer als 2000 calorieën op een dag eten normaliter, moet er nog wel wat beweging plaatsvinden. Door het lopen van een rondje van 30 minuten op normaal tempo, verliezen we ongeveer 300 calorieën. Zoals u zelf ook wel aanvoelt is er dan nog veel meer beweging nodig om aan die 2000 calorieën te komen. Wees daarom verstandig en pak vaker de fiets naar werk, vrienden of de supermarkt. 2-3 keer sporten in de week zal hier ook absoluut bij helpen.

Drink gezond

Vruchtendranken en frisdranken horen hier niet bij. Simpelweg om de reden dat hier gigantisch veel suikers in zitten. In de periode van afvallen voor de zomer past absoluut geen suiker. Thee en water zijn de perfecte alternatieven voor suikerhoudende dranken.

Stel doelen

Wanneer u een doel stelt dan heeft u een punt om naar toe te werken. Leg de lat niet te hoog. Met haalbare doelen wordt het net allemaal wat makkelijker. Het gaat lukken!

 

 

 

Platte en strakke buik

Apr 6, 2015 | | Say something

Je bent al tijden bezig met afvallen en het streefgewicht
is bijna bereikt. Het enige wat verre van ideaal is: je buik.

 

 

Buikvet is het gevaarlijkste soort vet wat er in het lichaam zit.
Heel erg goed dat je er mee bezig bent om ook van die te dikke buik af te komen.
Je bent bezig met een mooi en strak lichaam, en eveneens met je gezondheid.
De vraag blijft hoe je die platte en strakke buik gaat krijgen…
In de praktijk is het verbranden van buikvet absoluut het meest lastige gedeelte in het hele proces van afvallen.

 

Dat buikspieroefeningen helpen om een strakke buik te krijgen, terwijl de buik nog buikvet bevat,
is een fabel. Je traint wel de spieren die onder het laagje vet zitten,
maar van verbranden van vet is geen sprake. Om daadwerkelijk een strakke en platte buik te
krijgen zou je buikspier oefeningen wel alvast kunnen gaan doen.
Als het vet weg is, kan het er prachtig uitzien.

 

Platte buik

 

Om een strakke en platte buik te krijgen zijn er wel degelijk acties die je direct kan ondernemen.
Het verbranden van buikvet gebeurd niet van de een op de andere dag. Maar ja,
elke dag dat je wacht….. Daarom heb ik een aantal tips verzameld die je direct kunt gaan toepassen.

 

Vermijd suikers.
Je lichaam heeft dagelijks een klein beetje suiker nodig.
De suikers wordt omgezet in energie.


Bij een overschot aan energie moet het overtollige ergens opgeslagen worden.
Dit zal als zal als eerste in je cellen worden opgeslagen.
Wanneer de cellen ‘vol’ zitten moet het elders worden opgeslagen en dat is als (buik)vet.

 

Vermijd producten met veel koolhydraten. Ons lichaam is gebouwd om een beperkte hoeveelheid koolhydraten per dag te verwerken.
Gemiddeld genomen nemen we per dag ongeveer 4 tot 6 keer meer koolhydraten dan waar op lichaam op is gebouwd.
Net zoals bij suikers is het bij koolhydraten ook van toepassing dat overmatige inname van koolhydraten uiteindelijk worden opgeslagen als (buik)vet.
Koolhydraten zijn te vinden in pasta, graanrijke producten, suikerhoudende dranken, sommige groenten, sommige fruitstukken en cornflakes.

 

Eet voedsel wat wel goed voor je is. Gezonde recepten helpen je aan een platte en strakke buik.
Een aantal voorbeelden van voedsel zijn:

  • Een stukje fruit per dag
  • Groente
  • Natuurlijke olie (kokosolie, olijfolie, lijnzaadolie, walnootolie, zonnebloemolie etc)
  • Zaden en noten (chiazaad, lijnzaad, komijnzaad, hennepzaad, maanzaad etc)
  • Biologisch vlees
  • Omega 3 eieren

 

Neem voldoende rust. Hoe vreemd het ook klinkt, maar ons lichaam heeft voldoende rust nodig tegen vet opbouw.
Wanneer we te weinig slapen wordt onze stofwisseling ontregelt. Wanneer je erg moe bent dan gaat de stofwisseling langzamer werken.
Daarbij zal er bij te weinig slaap ook veel sneller een hongergevoel bij je zijn. De langzame stofwisseling en het hongergevoel,
met de daarbij vergrootte kans op vreetbuien, zijn het ideale recept om aan te komen in plaats van af te vallen.

Drink altijd voldoende. Voldoende water drinken is en blijft erg belangrijk. Je lichaam heeft sowieso voldoende vocht nodig en daarbij verdrijft water ook nog eens ‘giftige’ stoffen uit het lichaam. Water geeft je eveneens een voldaan gevoel wat je eetlust ook zal remmen.

Mocht je bovenstaande tips in de vorm van een dieet inmiddels al volgen, dan zit je absoluut op de goede weg. Buikvet is een lastige, maar geen onoverkomelijke horde om te overwinnen. Mocht het resultaat nog niet naar wens zijn, geef niet op en houd vol! De resultaten voor een platte en strakke buik zullen absoluut op korte termijn zichtbaar zijn.

Hoe kun je op een verantwoorde manier afvallen?

Apr 5, 2015 | | Say something

Hoe kun je op een verantwoorde manier effectief vallen?

Afvallen is voor veel mensen niet gemakkelijk. Mogelijk heb jij ook moeite met afvallen en heb je al talloze afvalmethodes geprobeerd. Dan wordt het misschien tijd om het roer eens om te gooien en te kijken naar andere mogelijkheden. Wat te denken van fatburners.

Wat doen fatburners?

Fatburners hebben invloed op de zogeheten thermogenesis. Dit is een proces in het lichaam dat zorgt voor de afbraak van het lichaamsvet. Dankzij fatburners krijg je een verhoogde stofwisseling. De vetvoorraad wordt hierdoor verbrand. Het verbranden van de vetvoorraad is nodig om extra energie aan te spreken om een verhoogde stofwisseling te kunnen realiseren. Vervolgens worden vetten afgebroken. Tegenwoordig gebruiken steeds meer mensen fatburners om er voor te zorgen dat ze afvallen. We raden je absoluut aan om hier naar te kijken als je het beu bent om al die afvalmethodes te blijven proberen, want op een gegeven moment heb je het gehad en wil je snel en effectief resultaat. Dat kan dankzij een fatburner.

 

Verantwoorde Manier Afvallen

Fatburner kopen

Je kunt fatburners in sommige winkels kopen, maar ze zijn online ook te koop. In het laatste geval heb je er zo een aantal gevonden en als je deze gaat bestellen, heb je de garantie dat je ze snel in huis hebt. Voor de beste producten raden we je aan om te kijken op beste fatburner reviews. Heb je ze gekocht? Laat dan het afvallen maar beginnen!

Hoe om te gaan met fatburners?

Met fatburners moet je wel oppassen, want door het te veel te gebruiken kun je te maken krijgen met bijwerkingen. Let hier dus goed op en eventueel kun je langsgaan bij een specialist om zo te achterhalen of je wel geschikt bent voor deze fatburners. Je wilt natuurlijk niet last krijgen van lichamelijke klachten.